De netbook maakt een comeback. De Taiwanese fabrikant ASUS liet woensdag een compacte Windows-laptop van 199 euro zien.
Wie herinnert zich netbooks nog? De kleine, goedkope laptops met krappe toetsenborden waarop je eigenlijk niet fatsoenlijk kon werken. Tegen het einde van het vorige decennium vlogen de 200 euro kostende mini-computers met Windows XP of 7 de winkels uit.
Tot de opkomst van de iPad en andere tablets. Toen later ook nog ultrabooks in zwang raakten, werden netbooks helemaal in de vergetelheid gedrukt.
EeeBook van Asus
Maar de goedkope, lichte laptops met Windows komen dit jaar terug. Op de elektronicabeurs IFA in Berlijn onthulde ASUS woensdag een nieuwe laptop die draait op Windows 8.1. Prijskaartje: 199 euro.
De EeeBook van ASUS heeft een 11,6 inch-scherm met een resolutie van 1366 bij 768 pixels. Binnenin zit een quadcore-chip van Intel (Atom Z3735) die je ook in veel tablets tegenkomt, en 2GB aan werkgeheugen.
Qua prestaties is de EeeBook geen hoogvlieger, maar daar is de prijs ook naar. Door zijn geringe gewicht van 980 gram is de vergelijking met netbooks snel gemaakt. Gelukkig beschikt de EeeBook over een scherm (en dus ook toetsenbord) dat enkele centimeters groter is dan zijn illustere voorgangers. Typen en scrollen zal daarmee iets fijner zijn dan op een doorsnee netbook.
Concurreren met Chromebooks
Het apparaat van ASUS is niet de enige netbook-achtige laptop die dit jaar op de markt komt. Toshiba liet woensdag in Berlijn een soortgelijk model zien dat 259 euro gaat kosten. Ook HP zou werken aan ultragoedkope Windows 8-machines.
Met de nieuwe modellen wil Microsoft zich wapenen tegen de opmars van Chromebooks, de goedkope laptops met Google's besturingssysteem Chrome OS. In de kwakkelende pc-markt zijn Chromebooks één van de weinige lichtpuntjes. Marktonderzoeker Gartner voorspelt dat de verkopen van de Google-laptops de komende drie jaar verdubbelen tot bijna 15 miljoen stuks.
Microsoft ziet het gevaar en wil de budgetmarkt niet uit handen geven, zei operationeel directeur Kevin Turner van Microsoft in juli van dit jaar. Het softwarebedrijf uit Redmond heeft de licentiekosten voor Windows daarom verlaagd, zodat fabrikanten goedkopere laptops in de schappen kunnen leggen.
In plaats van Google zwart te maken met een marketingcampagne, doet Microsoft dit keer het verstandige om de dreiging van Chromebooks af te weren: concurreren op prijs. Kijken waar de consument de komende feestdagen voor kiest: een Windows-laptop of toch eentje van Google.